RelatioNet | פורום | יד ושם | ג'ואישגן | שורשים | מורשת |

יום חמישי, 11 בדצמבר 2008

מסלול חייו של הדר קמחי





View Larger Map



הדר קמחי נולד בעין חרוד בשנת 1929 וגר שם עד מלחמת השחרור שם למד בבית הספר בקיבוץ האזורי 12
שנה לאחר מכן התגייס לכוחות הביטחון ב1947 וכאשר הוחרז על הקמת המדינה במאי 1948 כוחות הביטחון הפכו לצהל בהתחל התגייס הדר לגדוד 13 שהיה פרוש מעמק החולה עד בית שאן נצרת וגשר בעמק הירדן בתקופת גיוס זו לחם הדר בקרבות משמר העמק כנגד הכוחות הערבים לאחר מלחמה זו נלחם הדר בזרעין בכיבוש בית שאן בכיבוש נצרת ובהגנה על כוכב הירדן מהתקפה כוח עירקי שם נפצע ואחרי 6 שבועות חזר לגדוד בסוף 1948 עבר הדר לחיל הים שאז החל בהקמתו ונשלח לשייטת 13 בחיר ימאי חבלן ימי וצוללן במשך הזמן הפך להיות המדריך הראשי לצלילה ולאחר מכן מפקד פלוגת הצוללנים הדר סיים את תרופת שירותו בשייטת 13 כסגן מפקד שייטת 13 בדרגת רב סרן לאחר השירות בשייטת 13 השתתף בקורסים לצוללות בצרפת ואנגליה קורסים להכרת המערכות בצוללת וקורס מפקדי צוללת ופיקוד על צוללת ב1960 הביא הדר בפיקודו את הצוללת רהב שמספרה היה צ-73 והייתה הצוללת השנייה שהגיע אחרי הצוללת תנוין צ-71 בשנת 1962 התמנה למפקד שייטת הצוללות ואז נוספו לשייטת 3 צוללות לויתן דקר ודולפין הצוללת דקר צ-77 טבעה בדרך מאנגליה לארץ בשנת 1968 בינואר היה זה אבדון גדול לשייטת הצוללות לחיל הים לצהל ולעם ישראל בשנת 1968 אחרי 11 שנות שירות בצוללות התמנה הדר למפקד שייטת הסטילים שהייתה בשלבי הקמה ראשונות בנית כל הספינות בוצע בשרבורג
ספינות שרבורג הן חמש ספינות טילים מדגם סער 3 שמולטו לישראל מנמל שרבורג מצרפת, ב־25 בדצמבר 1969, דרך הים, בניגוד להחלטות ממשלת צרפת.
רקע
על פי הסכם משנת 1965, ייצרה צרפת במספנות אמיו, תמורת תשלום, ספינות טילים חדישות לפי תכנון גרמני עבור חיל הים הישראלי במספנה בשרבורג. בעקבות מלחמת ששת הימים בשנת 1967 הטיל נשיא צרפת, שארל דה גול, באישור ממשלת צרפת, אמברגו כללי על יצוא נשק לישראל. לאור זאת, נאסרה הפלגתן של ספינות הטילים לישראל. הספינות שהו בנמל שרבורג במשך חודשים ארוכים, עם צוותים ישראלים עליהם, ללא יכולת חוקית להפליג.
המבצע
מסנן התדלוק, מאניפולד 1 ל 5 שהותקן באניית מנוע לאה בתדלוק הראשון לסינון דלק כבד לדלק נקי לספינות הטילים

מערכת התדלוק באניית מנוע לאה כאשר מכל מי הנטל בחרטום משמש כמכל דלק

הודעה פנימית שנשלחה למתכנן התדלוק הראשון מקווי אירופה מטעם מנהל התפעול על הצלחת המבצע

מכתב התודה של אלוף אברהם בוצר שנשלח למנהל התפעול של צים ושנמסר למתכנן התדלוק הראשון מקווי אירופה על הצלחת המבצע
לצורך הסוואת המילוט הוקמה חברת קש נורווגית, בעזרתו של מילא ברנר מבעלי החברה להובלת פרי, לחיפושי נפט בשם "סטארבוט", שנרשמה בפנמה, והספינות נמכרו לה, במהלך שנועד להיתפס כוויתור של ישראל על הספינות. עסקת סטארבוט אושרה על ידי שר ההגנה הצרפתי מישל דה-ברה. תהליך פורמלי זה נועד להיות חלק מתהליך ההטעיה הכללי של שיגרת ניסויים והפלגות לים הפתוח. במקביל להליך זה בוצעו הכנות למסע ארוך של הספינות לחופי ישראל. בחשאי הוספו לספינות מכלי דלק מגומי, והן אוישו בצוותים של אנשי חיל הים שהגיעו לצרפת במסווה אזרחי. בנוסף, גויסו שלוש ספינות של חברת הספנות הלאומית "צים" שתיים לצורך תדלוק הספינות בלב ים, כאשר התדלוק הראשון נעשה בסמוך למעבר הגיברלטר על ידי ה"לאה" מקווי אירופה, השני על ידי ה"דן" בסמוך לכרתים, והגיבוי בבסקייה ניתן על ידי ה"נתניה" מקווי אירופה. בלילות שקדמו להימלטות הופעלו מנועי הספינות בהיותן במספנה, כדי שתושבי העיר יורגלו לפעילות הלילית הרועשת, כך שבהגיע מועד ההפלגה לא תתגלה מיד יציאת הספינות.
נושא התדלוק היה קריטי במיוחד שכן אם הספינות היו מתודלקות במלוא קיבולת הדלק של המכלים המובנים בספינה, שוקע הספינה היה משתנה והעניין היה מתגלה מיד וזאת בגלל השאלה המידית מדוע נחוצה כמות דלק כה רבה להפלגת ניסוי קצרה.
בלילה שבין 24 בדצמבר ל־25 בדצמבר 1969, בעת שתושבי העיר היו בעיצומו של ערב חג המולד, מולטו הספינות מנמל שרבורג והפליגו לישראל. המסע, בן 3,154 מיל ימי, החל בתעלת למאנש, ועבר באוקיינוס האטלנטי לאורך חופי צרפת, ספרד, ופורטוגל עד למצר גיברלטר. סמוך לגיברלטר תודלקו הספינות בפעם הראשונה, ודרומית למלטה תודלקו בשנית. ליד האי כרתים התפצלה השיירה לשניים כאשר כל מחצית עוברת משני צידי האי מסיבות ביטחוניות. ב-31 בדצמבר 1969 הגיעו הספינות לנמל הקישון שבחיפה. המבצע כונה בישראל "מבצע נועה".
מבצע מילוט הספינות הביא להידרדרות זמנית ביחסי החוץ בין ישראל לצרפת. בעקבות הפרשה גורש מצרפת, בדצמבר 1969, ראש משלחת הרכש של משרד הביטחון בפריז, מרדכי לימון (מוקה לימון).
מפקד חיל הים בזמן המבצע אלוף אברהם בוצר (צ'יטה).

מפקדי המבצע והאוניות
אל"מ הדר קמחי - מפקד המבצע
סא"ל עזרא קדם קרישינסקי (כריש) - סגן מפקד המבצע
סא"ל טבק משה - מפקד חץ
רס"ן חיים שקד - מפקד חנית
רס"ן גדי בן זאב - מפקד חרב
סרן רונה אריה - מפקד סופה
סרן גיל קרן - מפקד געש


בשנת 1973 עד 1976 הדר היה בתפקיד נספח צהל באנגליה ב1977 עד 1980 נהל הדר את נמל אשדוד נמל אשדוד היה תחנת פריקה לקלי נשק וחומרי נפץ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה